آموزش

راهنمای جامع خرید زودپز

راهنمای خرید زودپز

امروزه سرعت در کارهای خانه و آشپزی به یکی از دغدغه های مهم خانم ها به ویژه خانم های شاغل،تبدیل شده است.به همین دلیل است که طراحان و تولید کنندگان لوازم خانگی بیشتر به سمت طراحی و تولید لوازمی می روند که سرعت بیشتری به انجام عملیات آشپزی می دهند .

یکی از این لوازم پخت و پز آشپزخانه محبوب که سال ها است یار و همدم خانم های خانه دار، اعم از شاغل و غیرشاغل است زودپز است. دستگاهی که برخلاف سایر کالاهای قدیمی آشپزخانه، همچنان محبوب است و هنوز از گردونه خارج نشده است.

توصیه های مفید برای استفاده از زودپز

۱- تا جایی که می توانید از قراردادن مواد غذایی با دانه های ریز و غذاهایی که هنگام پخت ایجاد لعاب یا کف می کنند، در زود پز خودداری کنید. تجربه ثابت کرده است که ممکن است ذرات ریز غذا را به همراه کف بالا آمده و باعث انسداد روزنه خروج فشار زودپز شود.نمونه این غذاها انواع غلات مانند بلغور گندم و جو پرک شده، ماکارونی و رشته فرنگی، سیب و حبوبات دانه ریز هستند.

۲- واشر یا حلقه ای لاستیکی که در محل اتصال درپوش به بدنه زودپز وجود دارد باعث می شود که بخار آب خارج نشده و روند پخت سریع تر انجام شود. همیشه و قبل از مصرف مطمئن شوید که حلقه لاستیکی دیگ زودپز سالم است و در جای خود محکم شده است.درست قرار نگرفتن حلقه لاستیکی ممکن است موجب سر رفتن غذا و خاموش شدن شعله گاز شود.

۳- هر از گاهی از سفت بودن پیچ دسته زودپز اطمینان حاصل کنید.اگر پیچ دسته زودپز شل باشد،ممکن است هنگام حمل، زودپز در صورت شل بودن پیچ دسته ها، ممکن است هنگام حمل زودپز از دست شما رها شود و خطر سوختگی و آسیب دیدن خود و زودپر به وجود بیاید.

۴- بعد از آنکه مراحل پخت غذا به اتمام رسید برای خروج بخار آب، شعله گاز سوپاپ اطمینان زودپز را آزاد کنید.دقت داشته باشید که این کار را حتما قبل از باز کردن درب زودپز انجام دهید، در غیر اینصورت اگر درب زودپز باز شود ، فشار بخار داخل آن صدمات شدید به شما وارد خواهد کرد.

۵- روی درپوش زودپز یک دریچه اطمینان وجود دارد. وقتی فشار بخار آب به حدی می رسد که ظرف نمی تواند آن را تحمل کند، این دریچه باز می شود تا بخار آب از آن خارج شود. قبل از بستن در زودپز سوپاپ یا دریچه اطمینان و روزنه خروج بخار را بررسی کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید. اگر فشار اضافی بخار از زودپز خارج نشود امکان ترکیدگی آن وجود دارد.

نکات مهم در انتخاب زودپز به شرح زیر است:

۱- بودجه مورد نظر خود و همچنین نوع زودپزی را که می خواهید بخرید مشخص کنید. زودپز ها در انواع (آلومینیومی قدیمی یا استیل یا استیل چند لایه) طراحی وساخته می شوند.

۲- با توجه به تعداد افراد خانواده ومیزان مصرف خود، ظرفیت زودپز را تعیین کنید. امروزه برخی از برندها زودپزهایی به بازار عرضه کرده اند که به دو دیگ بزرگ و کوچک مجهزند و کاربر می تواند از هر دو دیگ استفاده کند. جالب است بدانید یکی از این دیگ ها می تواند نقش بخارپز را نیز ایفا کند. برای خانواده های دو نفری معمولا یک زودپز ۴ لیتری کفایت می کند. وبرای تعداد افراد بیشتر زودپز ۶ لیتری مناسب است.اگر زودپز بزرگ تری می خواهید می توانید به سراغ نمونه های هشت لیتری و بزرگ بروید.

۳- از زودپزهای مجهز به سیستم ایمنی و استاندارد و مرغوب که برنامه های پخت بیشتری دارند استفاده کنید.

۴- در هنگام خرید،طرز استفاده صحیح از زودپز را از فروشنده بپرسید و هر سوالی برای تان پیش آمد بپرسید. بعد از فروشنده ، دفترچه راهنمای محصول کمک زیادی به شما خواهد کرد.

۵- دقت کنید که حتما دستگاه زودپزی که خریداری می کنید مجهز به دفترچه راهنمای استفاده از محصول باشد.هر وسیله ای دستورالعمل استفاده مخصوص به خودش را دارد. مثلا در دفترچه راهنمای برخی زودپزها نوشته شده که یک سوم ظرف را آب کنید و در برخی دیگر این مقدار تا نیم یا دوسوم حجم ظرف متغیر است. پس خواندن آن برای ایمنی خود و سلامت دستگاه مفید خواهد بود.

۶- در صورت امکان از زودپزهایی استفاده کنید که قفل ایمنی دارند.در برخی از زودپزهای قدیمی این امکان وجود داشت که بعد از بالا رفتن فشار بخار داخل ظرف، در زودپز به طور ناگهانی باز شود و ایجاد حادثه کند. با در نظر گرفتن نکات ایمنی، زودپزهای جدید طوری طراحی شده اند که مجهز به قفل داخلی هستند و تا زمانی که بخار آب داخل ظرف وجود دارد امکان باز شدن درب را به شما نمی دهدتا مبادا فشار زیاد بخار موجب آسیب دیدن شما شود.

۷- علاوه بر حجم و ظرفیت زودپز، به طرح وشکل ظاهری ان هم توجه کنید.بهتر است زودپزهایی را انتخاب کنید که یک دسته بلند در یک سمت و دسته کوتاهی در سمت دیگر دارند چون در این صورت امکان باز و بسته کردن در راحت تر بوده و حمل و نقل و جا به جا کردن ظرف بهتر انجام می شود. در ضمن بلند بودن دسته موجب می شود دسته ظرف خیلی داغ نشود و هنگام برداشتن ظرف ناگهان از دست تان رها نشود.

۸- اگرچه از مواد مختلفی برای تولید بدنه دیگ های زود پز استفاده می شود ،اما بهرین ماده برای ساخت بدنه دیگ های زودپز جنس Stainless Steel یا همان فولاد ضدزنگ یا آلیاژی از آلومینیوم است که انواع استیلی به دلیل مقاومت بالا، توزیع حرارت و سیاه نشدن به مراتب مناسب تر از انواع دیگر هستند.

۹- توصیه می کنیم از زودپزهای مجهز به شیر خروج بخار اضطراری استفاده نمائید. در این زودپزها موارد ایمنی در نظر گرفته شده و در صورت زیاد شدن فشار بخار، درب زودپز جدا نمی شود و محتویات ظرف در آشپزخانه پخش نمی شود.

برای پیشگیری از این اتفاق یک شیر خروج فشار اضطراری تعبیه شده است که در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار بخار در داخل زودپز فعال می شود. در این زودپزها نشانه اولیه بالا رفتن بیش از حد فشار صدایی شبیه سوت است که فرد را از خطر مطلع می کند. در صورت عدم توجه افراد و ادامه این روند شیر خروج فشار اضطراری فعال می شود و مقداری از فشار درون زودپز را می کاهد.

[تصویر: mjo6jofrzz4g186nugw8.jpeg]

۱۰- مهمترین نکته ی که در هنگام خرید لوازم خانگی همیشه باید در نظر بگیرید این است که از گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه مطمئن شوید.از خرید کالای بدون گارانتی و خدمات پس از فروش اجتناب کنید، حتی کوچک ترین ایراد و نقص منجر به خسارات بسیار زیاد و احیاناً جبران ناپذیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *